گزارش ازبرگزاری انتخابات انجمن اولیاﻋ ومربیان شهرستان آران وبیدگل

روز سی مهر ، انتخابات انجمن اولیا و مربیان ازساعت 8 الی16 در تمام مدارس شهرستان           آران و بیدگل و مناطق تابعه آن ازاستان اصفهان ، باشور وهیجان خاصی برگزار شد.

مردم برای انتخابات اعضای انجمن اولیا و مربیان مدارس برای سال تحصیلی 88-87 به مدارس رفتند واز بین کاندیداهای معرفی شده ، به تعداد مورد نیاز انتخاب نمودند.

گروه های مختلفی ازطرف آموزش وپروزش شهرستان آران وبیدگل به مدارس جهت بازدیدازنحوی رﺃی گیری و فعالیت های انجام شده،  به مدارس اعزام شدند.

از مدارس بازدید شده می توان به مدارس پسرانه شهید استادی و دخترانه نجفی تبار(دوشیفت دریک مدرسه) درروستای محمدآباد آران وبیدگل اشاره کرد که مورد بازدید دو گروه قرار گرفت . اعضای گروه اول عبارتند از:

1- آقای نزادی مسئول دفتر مدیرآموزش وپرورش آران وبیدگل

 2- آقای یزلانی کارشناس انجمن اولیا ﻋ ومربیانآموزش وپرورش آران وبیدگل

 3-آقای طاهری نماینده فرماندارشهر

4- آقای زهرائی عضو شورای روستای علی آباد آران و بیدگل

 5- آقای قصابی عضو شورای اسلامی روستای یزدل آران و بیدگل .

اعضای گروه بازدید کننده دوم از آموزشگاه های پسرانه استادی و دخترانه نجفی تبار عباتند از: 1- آقای سید حسین سیدی معلم راهنمای مدیریت

2- آقای علیرضا زارعی راهنمای آموزشی مدیریت.

در بازدید گروه اول ، مدیر آموزشگاه شهید استادی از نماینده ی فرماندار تقاضای چند سئوال نمودند که با استقبال ایشان سئوالات مطرح شد و آقای طاهری توضیحات کاملی را ارائه نمودند. یکی از سئوالات در زمینه تشویق های انتخاباتی بود که از طرف فرماندار بعد از هر انتخابات صادر می شود وباعث ضایع شدن حق دیگر فرهنگیانی می شود که امکان شرکت دربرگزاری انتخابات نیستند. ودومین سئوال در زمینه ی این بود که چرا همه ساله در امر برگزاری انتخابات از یک عده ی خاصی استفاده می شود.

 

جلسه مدیران مرد مقطع ابتدایی         

جلسه مدیران مرد مقطع ابتدایی         شهرستان آران و بیدگل درروز دوشنبه 29/7/87 درسالن مدیریت راس ساعت 9باحضور9مدیربا تلاوت آیاتی از قرآن وسخنرانی جناب آقای عباس کفاش معاون آموزش ونوآوری شروع شد ودرپایان جلسه برای سال تحصیلی 87-88 نماینده مدیران با کسب 11رای ازمجموع 19 رای انتخاب شد. ضمن دراین جلسه مسائل آموزشی و پرورشی توسط شرکت کنندگان مطرح شد .

 

 

موانع خلاقیت در مجیط خانواده

1-   تاکید بیش ازحد والدین بر هوش و حافظه ی کودک

بسیاری از والدین ‘ نا آگاهانه کودک خود را فقط با هدف تقویت مهارت های حافظه ای و انباشتن ذهن وی از اطلات لغوی ‘تربیت و هدایت می کنند و برای حافظه و هوش کودک اهمیتی بیش از حد قائل می شوند . این گروه از والدین بدون در نظر گرفتن این اصل تربیتی مهم که تنها اطلاعات عمومی و داشتن حافظه ی قوی برای تکامل ورشد فکری و باروری .....استعدادها ی کودک کافی نیست ‘با اصل قرار دادن هوش و حافظه ی کودک  ‘از پرورش سایر توانمندیها ی ذهنی و روانی کودک خود که مهم ترین آن ها تفکر خلاق است‘عافل می مانند .

2-   ایجاد رقابت میان کودکان

معمولا رقابت میان کودکان وقتی پدید می آید که :

الف – نوعی ارزیابی ورتبه بندی توسط والدین وجود داشته باشد.

ب- پاداشی با جایزه در میان باشد .

معمولا کوذکان چنان چه احساس کنند که کار آن ها توسط والدین مورد ارزشگذاری قرار خواهد گرفت و یابه به بهترین کار جایزه یا پاداش داده خواهد شد ‘بیش از آن که به انجام بهتر کار بیاندیشد به کسب آن فکر می کنند . ضمن آین که گاهی این رقابت ها به ستیزه جویی میان گودکان تبدیل می شود وسبب می گردد تا آن ها نتوانند از توانایی ها و استعدادها ی واقعی خود استفاده کنند.

3- تاکید افراطی برجنسیت کودک   

تاکید بر جنسیت کودک و تمایز قائل شدن زیاد میان دختر و پسر یکی از موانع مهم رشد خلاقیت کوذکان در گروهی از خانواده هاست . در برخی از فرهنگ ها بسیاری از دختران و پسرانی که از تفکر ها یی خلاق بر خوردار هستند ‘به سبب ملزم شدن به رعایت پاره ای از مقررات و هنجار های از پیش تعیین شده و هم چنین به دلیل قرار گرفتن در نقش های قالبی که فرهنگ و محیط بر آن ها تحمیل کرده  ‘علایق و تمایلات خلاقانه خود را سرکوب می کنند و درنتیجه به تدریج دچار تعارض شده و خلا قیت آن ها از بین می رود .

4- قرار دادن قوامین خشک و دست و پا گیر در منزل

بسیاری ازوالدین برای کوذک خود قوامین و مقررات خشک و محدود کننده ای نظیر تعداد ساعت های درس خواندن در روز‘راس ساعت معین خوابیدن‘استفاده از لوازم خاص و...

قرار می دهند . پدید آوردن چنین شرایطی در منزل و اصرار و پافشاری بر رعایت آن ها از جانب کودکان ‘سبب می شود کودک تدریجا به کلیشه ای و تکراری رفتار کردن عادت کند.باید توجه داشت که افکار و رفتارها ی کلیشه ای و تگراری  نقطه ی متضاد خلاقیت است.

5- عدم آشنایی والدین با مفهوم واقعی خلاقیت    

عدم آگاهی و شناخت برخی والدین از فرایند رشد خلاقیت درکودکان و مطالعه نکردن آن ها در این زمینه ‘سبب می شود آن ها هیچ گاه نتوانند برای پرورش و شکوفایی خلاقیت

 خود برنامه ریزی و اقذام صحیحی نمایند وبه این ترتیب نا خواسته سبب می شوند استعدادهای خلاق کودک آن ها به هدر رود .

(ادامه بحث 1/8/87)

 

موانع خلاقیت در محیط خانواده

در زمینه خلاقیت انشاالله در فرصت دیگر به آن خواهیم پرداخت .

در زمینه ی موانع خلاقیت مطالبی توسط جناب آقای احمد رضا سعیدی کارشناس ارزیابی و رسیدگی به شکایات آموزش وپرورش شهرستان آران و بیدگل تهیه و تنظیم شده است که در اینجابه آن اشاره می شود.ایشان موانع خلاقیت در محیط خانواده راده مورد می دانندکه عبارتنداز:

1-    تاکید بیش از حد والدین بر هوش و حافظه ی کودک

2-ایجاد رقابت میان کودکان

3- تاکید افراطی بر جنسیت کوذک

4- قرار دادن قوامین خشک و دست و پاگیردر منزل

5- عدم آشنایی والدین با مفهوم خلاقیت

6- انتقاد مکرر از رفتارهای گودک

7- بیهوده شمردن تخیلات کودک

8- عدم شناسایی علایق درونی کودک

 9- عدم وجود حس شوخ طبعی در محیط منزل

 10- تحمل نقش بزرک سال به کوذک

شرح کامل ده مورد مذکور رادر روز چهارشنبه01/08/87ساعت7صبح مطالعه کنید.   

هم به تیر هم به کمان مهر می ورزد

آنگاه که زنی کودکی را در آغوش داشت .گفت:باماازفرزندان سخن بگو.

واوگفت:

فرزندان شما فرزندان شمانیستند.

آن ها پسران ودختران خواهشی هستند‘که زندگی به خویش دارند.

آن هابه واسطه ی شما می آیند‘اما نه از شما‘

وباآن که با شما هستند ‘ازشما نیستند.

شما می توانیدمهر خودرا به آن ها بدهید ‘اما نه اندیشه های خودرا ‘

زیراکه آن ها اندیشه های خودرا دارند.

شما می توانید تن آن هارادرخانه نگه دارید‘اما نه روحشان را‘

زیرا که روح آن ها در خانه فرداست‘که شما را به آن راه نیست‘حتی درخواب‘

شما می توانید بکوشید تا مانند آن ها باشید ‘اما مکوشید تا آن هارامانند خود سازید.

زیراکه زندگی واپس نمی رود ودربند دیروز نمی ما ند.

شما کمانی هستید که فرزندانتان مانند تیر زنده ای از چله ی آن بیرون می جهند .

کمانگیر است که هد ف رادر مسیر نا منتها می بیند ‘واوست که با قدرت خود شما راخم می کند تاتیر او را تیزتر و دوررس به پرواز در آورید.

بگذارید که خم شدن شما در دست گمانگیر از روی شادی باشد‘

زیراکه او هم به تیری که می پرد مهرمی ورزد ‘وهم به کمانی که درجا می ماند.

 

به نام ایزدمنان گزارش مربوط به جلسه مدیران سه مقطع شهرستان آران وبیدگل

به نام ایزدمنان

گزارشی از جلسه مدیران مقاطع مختلف نحصیلی شهرستان آران و بیدگل

دعوت  از مدیران درروز یکشنبه22/7/ 87از طرف  مدیریت برای  اراﺌه مطا لب  کاری آنها  قابل تقدیر و تشکرمی باشد .مجری جلسه آقای علیرضا رمضانی کارشناس محترم آماروبودجه آموزش وپرورش بودند که ضحبت های ایشان در مقاطع مختلف جلسه کمتراز یک سخنرانی نبود ایشان درباره ی سهام عدالت چند جمله ای رابیان کردند.

اولین سجنران جلسه جناب آقای حاج عباس صدر مدیر ارجمند آموزش و پرورش بودند که سخنا ن خود را با آیه ی از قرآن آغاز نمودند وضمن گلایه ای از بعضی خواهران حاضر در جلسه که هنگام تلاوت آیات قرآن صحبت می گردند فرمودند خداوند به ما دو گوش داده ویک زبان یعنی دو تا گوش کن ویکی بگو .

ایشان ضمن خسته  نباشید  به میران و همکاران اداری  خود ‘در مورد  هنر مدیریت ‘تقوا –مسائل آموزش و پروزش و... سخنرانی  نمودند .ایشان در قسمتی  از سخنان خود  پیرامون اعتبارات  و سرانه ها  گفتند سرانه مدارس کم است ولی با بهره وری کامل می توان این کمبود ها را جبران نمود .وبا  اشاره به اینکه اگر به بنده 100میلیون تومان دادند و  بگویند خرج کن  ومن خرج کنم  هنرنکردم چون اگر آن رابه یک چوب خشک هم بدهند  می تواند این کار را  انجام بدهد  با ید ما از اعتبارات  دراختیارخود  بهره وری  کامل داشته  باشیم . در ادامه فرموذند  انشا الله  کم کم  کاستی ها رفع  شود ما  سعی می کنیم  اعتباراتی که  در اختیار داریم روانه مدارس کنیم .

ایشان با اشاره به اینکه اگر درد و رنجی نبود قدر نعمات مشخص  نمی شد. با توجه  به جند  آیه قرآن فرمودند

خدا می فرماید بعد از تنگناها – آسانی وآرامی  می آید  یعنی هرسربالایی یک سراشیبی هم دارد بحث آموزش وپرورش هم همین است .درادامه ایشان  در مورد پرهیزگاری –انتظارات مدیریت  از مدیران درقبال بخشنامه ها- اردوگاه ازناوه –  شرکت تعاونی فرهنگیان –درمانگاه فرهنگیان  –کلاس های  پیش دبستانی – دارالقرآن- تقدیرنامه ها – شیرتوزیع شده درمدارس و...مطالبی ارائه نمودند وبا این جمله که آنچه گفتیم انشاالله خود عامل باشیم سخنان خود را به پایان رساندند.سخنران بعدی آقایان مقنی-یزلانی-تمسکی وسرکا  رخانم لامع بودند .صحبت ها ی  خانم لامع  در ارتباط  با شپش  درسنوات  قبل وکاهش  آن در سال جدید بود که مورد توجه همکاران قرارگرفت .

جلسه خیلی خسته کننده ای بودکه مورد اعتراض بعضی از مدیران قرار گرفت متاسفانه سخنرانان مطالب تکراری در صحبت ها یشان بود که باعث افزایش خستگی حضارشد .

پیشنهاد :

1-دراین جلسات سعی شود مطالب بهینه شده وضروری که مورد نیاز می باشد ارائه بشود

2-سخنرانان قبل از سخنرانی مطالب خود را هماهنگ کرده و نسبت به مسئولیتی که به عهده دارند صحبت کنند

3-دراین جلسات اجازه به مدیران هم داده شود که در مورد مطالب ارائه شده اظهار نظر کنند.

4-حداکثر از دو سخنران بیشتز استفاده نشود والا به قول یکی از سخنرانان مطالب گفته شده تا در نگهبانی ادارهیشتر در خاطر مستمعین نخواهد بود.

5-حداکثر زمان جلسا ت دو ساعت بیشتر نباشد .

حاشیه ی جلسه :

در اعتراض بعضی از مدیران به خاطر طولانی شدن جلسه وخستگی ‘یکی از سخنرانان گفتندند ما در سمینارها پنج ساعت صبح و بعداز ظهر در جلسات شرکت می کنیم حالا شما چند ساعت هست می گویید خسته شدیم .

بعضی از همکاران اعتقاد داشتند ما هم به شرط اینکه مثل شما برایمان صبحانه و ناهار و یک ماموریتی (پاداش)در نظر بگیرند نه یک روز بلکه چند روز در این سمینارها شرکت می کنیم .  

 

 

 

 

.   

گزارش گردهمايي معاونين و مربيان پرورشي سه مقطع ابتدايي - راهنمايي و متوسطه شهرستان آران و بيدگل

درباره مسايل تربيتي و اخلاقي مطالبي را ارائه نمودند. بعد از آن جناب آقاي احمد مقني کارشناس ارجمند معاونت پرورشي اداره  آموزش و پرورش که به حق يکي از نيروهاي با وقار - کاردان و متعهد اداره محسوب مي شوند. ضمن خير مقدم گويي به حضار اهداف گردهمايي و برنامه هاي آن را اعلام نمودند که شامل ميز گردي با حضور معاونت ارجمند پرورشي جناب آقاي احمد مقني و کارشناسان بزرگوار تربيتي آقايان توکلي و شاهميرزايي برگزار شد.
جناب آقاي مقني در اين ميزگرد سخنانش را با اين شعر شروع نمودند :

شنيدم   که  مردان   راه   خدا             دل  دشمنان   را   نکردند  تنگ
تو را کي ميسر شود اين مقام             که با دوستانت خلافست جنگ

ايشان نقل کردند : عزيزي مي گفت مرتبا من خواب امام زمان (عج) را مي بينم بعدا مشخص شد در تمام جلسات ذکر امام زمان را داشته ما هم انشا اله هميشه ذکر او داشته باشيم. ايشان از يازده مربي پرورشي که سنوات قبل در خدمتشان بودند و الان يا سمت عوض کرده اند يا بازنشسته شده اند ياد نمود و قول تجليل از آن ها را در هشتم اسفند دادند.
در ادامه ايشان از فيلم هندي  ( دو چشم و دوازده دست ) ياد نمود که چگونه فرد افسري شش ياغي را تبديل به انسان هاي درست نمود . در ادامه جناب آقاي توکلي فرمودند بنده هم به سهم خود تقدير و تشکر مي کنم از برادران و خواهران شرکت کننده .در ادامه گفتند که مسايل اخلاقي توسط آقاي
مقني گفته شد و ايشان در زمينه هاي عملکرد مربيان در طول سال به ان ها تذکرات را دادند و يادآور شدند که حداقل شما بايد در چهار جلسه که در فرم ارزشيابي قيد شده است شرکت کنيد . در ادامه فرمودند بعضي از دوستان جديد هستند يا سال قبل به ما پيوسته اند که آن ها بايد شيوه نامه ها را مطالعه کنند.
ايشان توصيه کردند که شما آيين نامه اجرايي مدارس را مطالعه کنيد تا از ترکيب - نقش و وظايف مربيان پرورشي آگاهي پيدا کنيد. از مربيان خواستند که تقويم اجرايي داشته باشند و طبق تقويم اجرايي کار کنند . در ادامه گفتند : تقويم اجرايي براي يک مربي در حقيقت يک طرح درس است که بايد نسبت به آن اهتمام داشته باشيد. ايشان با اشاره به اينکه اردوها و بازديدها بايد به تاييد شوراي مدرسه که مرکب از پنج نفر مي باشد برسد تا قابليت اجرايي داشته باشد و توضيحاتي در زمينه چگونگي تنظيم اردوها و بازديدها دادند. در مورد ترويج کتابخواني و مسايل مربوط به آن در مدارس توضيحاتي را ارائه نمودند.
در ادامه ميزگرد آقاي شاهميرزايي کارشناس اقامه نماز بحث اول خود را پيرامون ( طرح عملي نماز ) در مدارس قرار داده و در آن زمينه مطالبي را ارائه نمودند.
درباره چگونگي برگزاري نماز جماعت در مدارس توضيح دادند و با اشاره به زمان نماز در مدارس ابتدايي که پانزده دقيقه است و در راهنمايي و متوسطه بيست دقيقه است بيان داشتند که امام جماعت در بين نماز بايد يک الي سه دقيقه صحبت کند و توصيه کردند که سعي شود از دانش آموزان در برگزاري نماز جماعت استفاده شود و همه کارها را مربي انجام ندهد بلکه به دانش آموزان واگذار نمايد.
در ادامه ايشان فرمودند که در زمينه مسايل خواهران روحانيون فقط کلي صحبت کردند و در مورد مسايل جزئي از خواهران استفاده شود. و گفتند بحث احکام را جدي بگيرند و سعي شود در مورد احکام بيشتر کار شود.
و گفتند بيست تا بيست و پنج درصد از دانش آموزان به احکام آشنا هستند . طرح عملي نماز هم بايد با نظارت مربيان پرورشي باشد. درمورد هداياي جشن تکليف دانش آموزان تذکر دادند که بايد هدايا يک جور باشد. در مورد مسابقه احکام و کليه مسابقات فرهنگي - هنري توضيحات کلي دادند.
بعد از توضيحات آقاي شاهميرزايي آقاي مقني در مورد چگونگي ارزيابي عملکرد مربيان در ده زمينه توضيحاتي را بيان داشتند . در پايان اين ميزگرد آقاي شاهميرزايي در مورد دستورالعمل 550/33481  به تاريخ 86/6/26 که ملاک عمل خواهد بود توضيحاتي را بيان داشتند.
در ادامه خانم آقا بيگي در مورد کانون پرورشي فکري کودکان و نوجوانان و چگونگي عضو گيري و مراجعه دانش آموزان به کانون توضيحاتي را براي مربيان بيان داشتند.

گزارش گردهمایی معاونین و مربیان تربیتی شهرستان آران وبیدگل

گردهمایی معاونین و مربیان پرورشی روز دوشنبه ۱۵/۷/۱۳۸۷ راس ساعت ۹ صبح با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد . اولین سخنران جلسه امام جمعه محترم شهرستان بودند که در .....

ادامه را در تاریخ ۱۸/۷/۱۳۸۷ بخوانید.

عید سعید فطر

فرا رسیدن

 عید سعید فطر

            بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد

اولین پیام، مهمترین پیام

اولین کلام معلم در مدرسه ، حالت ورود اوست . نخستین کلام ، مهمترین کلام است . در اولین جلسه ورود به کلاس در سال تحصیلی چه طرح و نقشه ای دارید ؟

بهترین معلم کسی نیست که از همان جلسه اول ، درس را شروع کند و یا برنامه کار خود را توضیح دهد ، بهترین معلم کسی است که در جلسه اول انگیزه ها را زنده کند.

در جلسه اول سخن از قهرمانان تاریخ ، نوابغ ، چهره ها و راه و روش آن ها ، رمز موفقیت آن ها و مشکلاتی را که در مسیر زندگی داشته اند بسیار سازنده و انگیزاننده است.

در جلسه اول دانش آموز و مدرسه آمادگی چندانی برای فراگیری درس مربوطه را ندارد ولی بهترین زمان برای احیا انگیزه دانش آموزان است. مهم این است که از این فرصت چگونه و به چه شکل استفاده کنیم ؟

در جلسه اول است که از برخوردها ابهت معلمی روشن می گردد. در جلسه اول به هیچ وجه نباید نکته منفی و خاطره بدی در دانش آموزان از ما ایجاد شود . در همان جلسه اول نباید به هیچ عنوان وقت اضافی داشته باشیم حتی یک دقیقه هم نباید بیکار بود  ( البته جلسات بعدی شاید )

در همان جلسه اول می توان از نکات زندگی ساز برای دانش آموزان گفت.

جلسه اول هر کلاس را نباید دست کم گرفت در همان جلسات اول است که دانش آموزان از معلم و شخصیت او جمع بندی خواهند داشت و متاسفانه جلسه اول از جانب عده زیادی همکاران چندان مورد توجه نیست.

جلسه اول ، یعنی ورود به سیستم جدید.

جلسه اول ، معلم کاملا زیر ذره بین دیدگان بچه هاست، حسابگری ها از همین جلسه شروع می گردد.

جلسه اول یعنی مهمترین جلسه و بر همین منوال باید برای آن برنامه ریزی بسیار سنجیده و جامع و پخته داشت ، همراه یادداشت وارد کلاس شد ، حتی المقدور در این جلسه نباید سخن از درس و نمره و امتحان و اموری از این قبیل داشت، در ساعت اول برای دانش آموزان این مسایل اصلا دلپذیر نیست . اما مطالب غیر درسی که در حقیقت درس زندگی است خوشایند است، نمونه هایی از این مسایل را جهت اطلاع یادآوری می نمایم :

روح علمی داشتن ، رمز موفقیت مردان بزرگ تاریخ ، انگیزه مذهبی و تربیت دینی

نیاز جوانان و نوجوانان ، مشکلات نسل نو ، جایگاه انقلاب ما در تاریخ ، مسئولیت جوانان نسبت به انقلاب ، راه و روش زندگی کردن ، روش شما در برخورد با مشکلات چیست ؟ و ...

بیان خاطرات سازنده دوران تحصیل و نتیجه گیری – استفاده از فرصت ها

به نظر می رسد بهترین موضوع از میان مباحث فوق رمز موفقیت مردان بزرگ تاریخ زحمات و سختی ها و انگیزه ها و بر خورد های آن هاست ، در این زمینه خوشبختانه کتب فراوانی در دست است که می توان مطالعه و نکته برداری کرد.

-- روح علمی

فرق است میان علم ، یعنی عالم بودن و میان روح علمی . ای بسا افرادی که روح علمی دارند ولی عالم نیستند و ای بسا کسانی که عالمند ولی روح علمی ندارند.

عالم واقعی کسی است که علمش با روح علمی توام باشد.

مقصود از روح علمی این است که انسان چون به طور غریزی حقیقت طلب است و خداوند انسان را حقیقت جو افریده ، لذا اشیا را همان طور که هست بشناسد و بفهمد و دنبال کشف حقیقت باشد، نه آنکه حقیقت را آن جور که دلش می خواهد نشان دهد.( چیزی را پیش خود فرض کند بعد آنجور که بخواهد رنگش دهد )

روح علمی یعنی روح حقیقت جویی ، روح بی تعصبی ، روح خالی از جمود ، روح خالی از غرور.

یک عالم ، یک معلم  نباید جمود و تجزم داشته باشد هر چه من تشخیص می دهم درست لاغیر . آنچه ما از حقایق می دانیم بسیار کم است.کسی که روح علمی دارد از دلیل ، پی به مدعی می برد . بقول طلبه ها ( نحن اابنا الدلیل ) ما فرزند دلیل هستیم نقطه متقابل این تفکر این است که انسان از مدعا به سوی دلیل می رود. اول ادعا می کند ، بعد دنبال دلیل های ساختگی و تراشیدنی می رود و این منشا گمراهی انسان است.

در تعلیم و تربیت باید روح علمی به متعلم داد یعنی نباید توجه این باشد که او دانا بشود باید کاری کرد که دنبال حقیقت برود، تشنه حقیقت بشود، بیماری هایی که او را از حالت حقیقت جویی منحرف می کند نظیر تعصب ها ، جمودها ، غرورها و ... آزاد و دور کرد تا متعلم با روح علمی بار بیاید.

-- استقلال فکری

   این یک بیماری عمومی است که افراد اغلب بدان مبتلا هستند که انسان سخت تحت تاثیر قضاوت این و آن باشد. حتی در مورد مسایل خودش هر کاری می کند هر چیزی می پوشد ، هر چیزی می خرد ، می گویند این خوب است این بد است ، اگر استقلال رای نداشته باشیم ، تحت تاثیر قضاوت بی رویه و فراوان مردم ، هستی خود را بر باد می دهیم . استقلال فکر نداشتن موجب می شود آدم در انجام هر کاری دچار درد سر شود و حرف های دیگران کم کم به صورت عقیده برای او در آید ( مثل ، اگر نماز جماعت بروی چون فلانی ترا می بیند ریا می شود ، هر که نماز می رود ریا کار است ، با فلانی تماس نگیر ، برایت دردسر می شود ، در کارها شرکت نکن زیرا در صورت خطا مورد اعتراض واقع می شوی اگر شرکت نکنی خطایی ظاهر نمی شود) برای نجات از این بیماری باید فکر کرد ، بررسی کرد ، تحقیق کرد و پس از آن به القاات دیگر توجه یا بی توجه بود.

تحت تاثیر جو نباید قرار گرفت باید خود انتخاب کرد و با استقلال رای عمل کرد.

حضرت علی (ع) می فرمایند:

" اگر گردویی داشته باشی هر کس به تو می رسد بگوید چه لولو عالی داری ، قیمتش چقدر است ؟ ولو همه مردم بگویند ، وقتی تو خودت می دانی گردوست نباید در تو اثر کند هر چه می خواهند بگویند.عکس این قضیه اگر تو لولویی داشته باشی ، هر کس به تو برسد بگوید این گردوها را از کجا آوردی ؟ تو نباید ترتیب اثر دهی ، نباید به جو حاکم و قضاوت های بی رویه توجه کنی تو اول خودت تشخیص بده که چه داری آنچه در دست داری چیست ؟ اگر دانستی چیزی نیست ، گیرم مردم بگویند که فلان . نباید امر بر خودت مشتبه شود. اگر راهی که می روی درست است گیرم مردم ترا تخطئه کنند نباید به حرف آن ها اثردهی .......   

تسلیت

شهادت مولای متقیان

کشته راه عدالت

حضرت امیرالمومنین علی (ع)

بر پویندگان راه او تسلیت باد.